건물을 짓는 것이 아니라, 인간의 삶을 형성하는 것입니다." - 르 코르뷔지에(Le Corbusier)
Carve + OMGEVING Landscape Architecture-Play Landscape be-MINE 과거 광산 노동의 역사를 현대적 디자인으로 풀어낸 특별한 놀이 공간.
벨기에 베링겐(Beringen)에 위치한 플레이스케이프 비 마인(Playscape be Mine)은 산업 경관을 놀이와 레크리에이션 공간으로 변환한 독특한 사례입니다. 이 프로젝트는 Carve와 Omgeving의 디자인팀, Krinkels의 시공팀이 국제 공모전에서 우승하여 설계한 모험적인 놀이 공간입니다. 이 프로젝트는 플랑드르 지역의 가장 큰 산업 고고학 유적지인 베링겐의 석탄 광산지를 관광 및 레크리에이션 목적지로 재개발하기 위한 be-MINE 프로젝트의 일환으로 진행되었습니다.
플레이스케이프 비 마인은 과거 광산의 역사와 그 유산을 현대적인 놀이 공간으로 재해석하여 방문객들에게 제공하고 있습니다. 이 프로젝트는 다음과 같은 세 가지 주요 요소로 구성되어 있습니다.
주요 건축적 특징
폴 포레스트 (Pole Forest): 북쪽 비탈에는 1,600개의 목재 기둥이 앵커로 고정되어 있습니다. 이 기둥들은 과거 광산 작업에 사용되었던 지하 갱도의 지지 기둥을 연상시키는 디자인 요소입니다. 기둥들 사이에는 균형 빔, 클라이밍 네트, 해먹, 미로, 로프 코스 등 모험적인 놀이 요소가 배치되어 있습니다. 기둥들이 격자 패턴으로 배치되어 있어 흥미로운 시각적 효과를 제공합니다. 이 배열은 과거 광산 갱도의 어두운 환경을 떠올리게 합니다. 특히, 목재 기둥 사이로 난 긴 계단은 다양한 높이의 공간에 쉽게 접근할 수 있게 합니다.
프리즘 놀이 표면 (Prismatic Play Surface): 폴 포레스트 사이에 위치한 이 표면은 다양한 놀이 옵션을 제공하는 큰 프리즘 형태로 설계되었습니다. 이 표면은 크롤링 터널, 클라이밍 그립이 있는 클라이밍 표면, '자이언트 계단' 등 다양한 놀이 요소를 포함하고 있으며, 20미터가 넘는 긴 미끄럼틀이 설치되어 있습니다. 이 표면은 지하 광산 갱도에서 영감을 받아 설계되었습니다. 다양한 각도와 높이로 이루어진 표면은 놀이를 통해 지형의 변화를 경험하게 합니다. 프리즘 표면은 아이들에게 신체적 도전을 즐기며 자연스럽게 협동과 상호 격려를 경험할 수 있는 기회를 제공합니다.
석탄 광장 (Coal Square): 테릴(Terril) 정상에 위치한 공간으로, 과거와 현재의 테릴 특성을 반영하고 있습니다. 광장은 함몰된 형태로 강한 바람으로부터 보호되며, 중간에서 하늘을 바라볼 수 있는 독특한 시야를 제공합니다. 광장의 가장자리에는 좌석 공간과 함께 현장 및 주변 광산 경관에 대한 역사적 정보가 포함되어 있습니다. 이러한 디자인은 방문객들에게 과거의 유산을 이해하고 경험할 수 있는 기회를 제공합니다.
사이트의 항공 뷰를 담은 이미지에서 프리즘 놀이 표면이 테릴의 경사면을 따라 드러나 있는 모습을 볼 수 있습니다. 이는 멀리서도 쉽게 식별할 수 있는 특징적인 디자인입니다. 주변의 목재 기둥들은 마치 과거 광산의 구조를 현대적으로 재해석한 듯한 인상을 줍니다.
건축적 분석 및 인사이트
플레이스케이프 비 마인은 전반적으로 콘크리트와 목재를 주요 재료로 사용했습니다. 콘크리트는 강력한 내구성을 제공하며, 목재 기둥은 자연스러운 질감과 따뜻함을 더합니다. 특히, 프리즘 놀이 표면은 지하 광산의 복잡한 구조를 연상시키며, 놀이를 통해 과거 광산 노동자들의 협동과 신뢰를 상기시킵니다. 놀이 공간은 어린이들에게 도전적이고 협동적인 놀이 경험을 제공합니다. 높은 곳으로 갈수록 놀이가 어려워지며, 이는 협력과 상호 격려를 필요로 합니다.
이번 프로젝트에서 가장 인상 깊었던 점은 과거 광산 작업의 어려움과 협력을 현대적인 놀이 환경으로 재해석한 디자인 철학입니다. 프리즘 놀이 표면과 폴 포레스트는 과거 광산의 복잡한 구조와 지하 갱도를 떠올리게 하여, 어린이들이 협동과 신뢰를 자연스럽게 경험할 수 있도록 했습니다. 이러한 디자인 요소는 놀이를 단순한 즐거움 이상의 의미 있는 활동으로 승화시켜, 과거와 현재를 잇는 교육적인 공간으로서의 역할을 훌륭하게 수행하고 있습니다.
결론
플레이스케이프 비 마인은 베링겐의 산업 유산을 창의적이고 의미 있는 방식으로 재해석한 훌륭한 사례입니다. 이 프로젝트는 과거와 현재, 그리고 미래를 연결하며, 놀이와 교육, 그리고 레크리에이션을 동시에 제공하는 공간입니다. 이는 어린이들뿐만 아니라 지역 주민들과 방문객들에게도 특별한 경험을 선사합니다. 이와 같은 프로젝트는 한국에서도 충분히 영감을 줄 수 있으며, 우리나라의 산업 유산을 재해석하는 다양한 방법들을 모색하는 데 큰 도움이 될 것입니다.
translate by ChatGPT
Playscape be Mine is about translation of industrial landscape to a playful recreational environment. Especially interesting is the concrete linear play element that much like the old mining shafts runs through an array of wooden slabs that were supporting the underworld. Furthermore, climbing on the concrete gets increasingly more difficult towards the top and requires some team work, which, according to the designers, acts “as an immaterial reference to the hard physical work of the old mine-workers, who had to trust one another unconditionally”. Reaching the top immediately pays off the effort of climbing. A poetic and beautifully designed coal circle offers an epic view on the surrounding landscape, industrial remains and of course the coal. The storytelling is intelligently manifested through means of abstraction.
The team of Carve and Omgeving (design) and Krinkels (contractor) won the international competition to design an adventurous play scape and landmark on a ‘terril‘ in Beringen, Belgium, in January 2015. The adventure mountain is part of the touristic, recreative project be-MINE, that aims to breathe new life into the monumental coal-mining site in Beringen, the largest industrial-archeological site in Flanders. The former mining city asked to add new function to the 60 meter high rubble mountain, and to redevelop the old industrial buildings into a cultural hotspot where its history can be experienced in a playful way.
The spectacular scale of this site – regarding both the height of the terril as well as its industrial heritage is unique in the relatively flat surrounding landscape of Limburgian-Flanders. The intervention is a landmark on a large scale, but through its playable character it also reflects the small scale of a child. The values of the industrial heritage have been a continuous leading theme in the design process that resulted in an unprecedented playscape. The mining ‘terril’ has been given a new meaning, rooted in both the past and the future.
The design consists of three parts, that create a unity with the mountain and its past: a pole forest as a landmark, an adventurous prismatic play surface on the flank of the mountain and a coal square on the top of the ‘terril’. The spine of the ensemble is a straight stairs that provides access to all levels. At night, a light line along the stairs makes the topography of the terril visible.
Pole forest as reference to the mining past
The topography of the landscape has regained structure and is made visible by a pole forest: 1.600 timber poles are anchored in the northern flank of the terril, from top to bottom. The rounded poles refer to the mining past; they were used for supporting the kilometres long underground mining shafts. It is a strong spatial gesture and an intervention that relates to the scale of the hill and the industrial heritage on this location. A part between the poles has been dedicated to an adventurous play course with balancing beams, climbing nets, hammocks, a labyrinth and a rope course. The poles are placed in a grid, which results in an interesting perspective effect: the sightlines create an experience that reminds of the dark mining shafts of the past.
Prismatic playsurface
Wedged in between the pole forest lies a large, prismatically shaped play surface. It has been ‘draped’ over the terril, following its height-lines –a gesture that is visible from afar. The surface is a challenging object, that narrows down to the top and ‘crumbles’ at the foot of the hill. This tectonic landscape offers space to an endless variation of play options, and is scattered with crawling tunnels, climbing surfaces with climbing grips and ‘giant stairs’. Its spectacular highlight is the more than twenty meters long slide, which is placed halfway up the hill and is integrated within the relief of the concrete play surface. The various prismatic surfaces invite children to climb, slide, hide and discover. The surface consists of sloped, horizontal and vertical crossings, inspired by the underground mining shafts.
All integrated playelements in both the pole forest and the prismatic playsurface have one thing in common: they challenge children physically, to play together and use their motor skills. The sensation of an increasing height and difficulty level of the ‘parcours’ – the higher you climb, the more difficult it gets – asks for collaboration and mutual encouragement, until one reaches the top. Cooperation and stimulation are therefore intrinsically connected with the play experience, as an immaterial reference to the hard physical work of the old mine-workers, who had to trust one another unconditionally.
Coal Square
On top of the terril, at sixty meter height, a ‘Coal Square’ was created that reflects both the past as the present character of the terril. The square is sunken and visualises the presence of the ‘black gold’. Its sunken position provides shelter from the strong winds at the top of the hill. In the middle of the square the horizon will not be visible anymore, directing full attention to the clouds above. The sloped edges of the Coal Square can be used for seating and contain historic information on the site and the surrounding mining landscape. Visitors can take a stroll on the raised talud and enjoy the panoramic views on the surrounding Limburg mining landscape. Together, the pole forest, the prismatic play surface and the Coal Square create a unique addition to the Masterplan Adventure Mountain, drawn by Antea Group, and are a valuable contribution to the transition of Flanders’ largest industrial heritage towards a touristic, recreative project. On the 9th of September 2016 the Adventure Mountain was festively inaugurated.
from landezine