*시크릿 현빈집보다 좋다, 스페인 콘크리트 하우스 [ Iñaqui Carnicero ] Pitch’s House

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거칠어 보이지만 결코 거칠지 않은
정상위의 커다란 메스 돌덩어리 같아 보이지만
결코 둔해 보이지 않는
잘 다듬은 의도된 자연석 같다.
말이 좀 많이 이상하긴 한데 내가 받은 느낌은
일본식 정원의 인공적인 자연의
느낌이였다. 물론 건축가의 뛰어난 디자인 능력으로
만들어진 걸작은 틀림 없다.
특히 놀랍도록 잘 정리된 선과 메스를 눈에 띄지 않으면서
공간에 편안함을 준다는 것은 그리 쉽지만은 않은
일이기 때문이다.
반 중층으로 열린 저층부는 전면은 넓게 뷰가 보이도록
열어주며 공간을 뒤로 후퇴하여 자연스럽게
형성된 상부공간으로 하여금 태양의 차단을
이끌어 낸다.

분명 우리나라에서는 약간은 더 투박하게 지어질 수
밖에 없을 것이라는 생각이 먼저 든다.
이렇듯 외부에 보이는 선들을 정렬시키기 위해서는
그 안에서 수많은 것들을 숨겨야 하고 그 숨겨져야하는 것들의
데이타 값들을 미리 계산하여 그 값의 최소공배수를 찾아
만들어야 하는 것이다. (이말 또한 어렵나?) 구조,설비,전기,창호,소방...
그리고 우리나라와 같이 겨울이 있는 곳에서는
조금은 불편함을 감소해야 하는 부분도
있을 것이다 이와 같이 건물을 짓는다면
시크릿의 현빈집이 왜 겨울에 입김이 나오겠는가?
물론 집이 아니라서 그런 것도 있겠지만
열효율을 위해서는 열관류이 높은 자재를 사용해야 되고
개구부율을 50% 이상 떨어 뜨려야 하고
냉방을 위해 시스템이 설치되기 위해 덕트스페이스도 커져야 하고..
더 이야기 하면 괜히 디자인도 못하면서
불평만 하는 사람으로 취급받을 것 같아 그만
해야겠다( ^^)


Spanish architect Iñaqui Carnicero designed the Pitch’s House in Madrid, Spain.
The house is located in a small neighbourhood on the west boundaries of Madrid in a place called “los Peñascales”, that mean something as well as great stones. The plot is characterized to have a great slope oriented to the south and have two great granite rocks partially covered by moss. The structure of the house at a functional level as formal is explained perfectly in section. The underground level is used to solve the encounter with the slope of the land.


It incorporates two granite rocks, one of them structurally and other as an articulation that makes the main access to the house. The ceiling of the underground level generates the white floor made of calcareus stone that constitutes the noble plane where the daily life is developed. A single space opened to the south only close by glass that disappears to incorporate the water plane of the swimming pool in a first plane and the mount named “el pardo” in a second.

This closure does not fit with the perimeter of the first floor but moves inside to generated two porches at the ends and a marquee on the front that allows the entrance of rays of the sun in winter and is protected of its impact during the warm months of summer. The first floor is been thought like a closed box made of concrete that floats over the glass of the ground floor. Here is where the rest of the rooms are organized as well as the zones destined to the study.

A unique bay window located at 1,40 meter of height allows to trim the skyline of the landscape and uniformly illuminates the concrete ceiling. The independence of levels is only interrupted by two double heights that put in relation both spaces described previously. The economic restrictions have caused that the house is solved with the minimal possible gestures that nevertheless generates a great diversity of spaces and attractive situations.



from  contemporist

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