
경계를 넘어선 건축: 로스앤젤레스의 시츠-골드스타인 주택
상상력이 빚어낸 공간
베버리 크레스트의 완만한 언덕배기. 이곳에 자리 잡은 시츠-골드스타인 주택은 건축의 고정관념을 과감히 허문 예술 작품이다. 존 로턴은 1961년부터 1963년 사이 이 공간을 스케치하고 구현했으며, 1972년 제임스 골드스타인의 손길을 거치며 더욱 깊은 의미를 얻었다.
건축가의 혁신적 상상력은 전통적인 주거 공간의 틀을 완전히 뒤흡쳤다. 각진 모서리와 열린 평면은 기존 건축의 경계를 허물었고, 콘크리트와 투명한 유리는 내부와 외부의 구분을 지워버렸다.
자연과 하나 되는 건축의 시
내장 가구와 경계 없는 유리벽은 공간의 연속성을 극대화한다. 작은 자갈을 닮은 카펫, 주택 벽을 타고 올라가는 부드러운 넝쿨, 그리고 사방에 울창하게 자리 잡은 열대 식물들은 건축물이 자연과 완전히 용해되는 감각을 선사한다.
1.5헥타르에 펼쳐진 대지는 마치 한 폭의 수묵화 같다. 주 건물 아래 언덕 경사면에 자리 잡은 '어보브 호라이즌'은 이 공간의 또 다른 숨은 보석이다. 하늘을 바라볼 수 있는 두 개의 창문과 수천 개의 숨은 LED는 건축의 경계를 넘어서는 감각적 경험을 선사한다.
영원한 대화, 건축의 유산
건축가 존 로턴의 사후에도 제임스 골드스타인은 그의 건축적 철학을 깊이 존중하며 공간을 꾸준히 가꾸어 왔다. 45년간 이 공간에 머물면서 로턴의 원초적 비전을 훼손하지 않고, 오히려 더욱 풍성하게 발전시켰다.
로턴의 건축 철학에 대한 깊은 이해와 존중은 2016년 한 결정으로 절정에 이른다. 골드스타인은 이 특별한 주택을 로스앤젤레스 카운티 미술관에 기증했다. 그의 의도는 분명했다. 건축의 관습적 관행에 도전하고, 미래 세대 건축가들에게 영감의 씨앗을 뿌리고자 함이었다.
끝없는 건축의 이야기
시츠-골드스타인 주택은 단순한 건축물이 아니다. 한 개인의 삶, 건축가의 철학, 로스앤젤레스의 혁신적인 정신을 온전히 담아낸 살아있는 예술 작품이다.
내부와 외부, 자연과 건축, 과거와 현재를 자유롭게 넘나드는 이 공간은 건축이 얼마나 깊고 섬세한 이야기를 담을 수 있는지 보여주는 놀라운 사례다.
건축 정보
- 위치: 미국 캘리포니아주 로스앤젤레스, 베버리 크레스트
- 건축가: 존 로턴
- 소유자: 제임스 골드스타인
- 건축 연도: 1961-1963년
- 특징: 경계 없는 유리벽, 개방형 평면, 자연과의 조화
reviewed by SJ






























Overlooking the city of Los Angeles, Sheats Goldstein Residence by John Lautner and James Goldstein is a home that expresses the fun and unique characteristics of its owner. Built and designed to be a reflection of James’s life and experiences, the residence asserts a dominance over Beverly Crest with its frameless glass walls, angular corners and hidden moments of wonder.
After acquiring the residence in 1972, James sought the help of John Lautner to assist with returning the structure’s lost character and memorable architectural features. Hired for re modelling purposes, John gave the home, which he had originally built between 1961 and 1963, the dramatic improvement it desperately needed. After John’s passing and having resided in the house for 45 years, James has continued to work on the property with respect and honour to the late architect’s original designs.
Hired for re modelling purposes, John gave the home, which he had originally built between 1961 and 1963, the dramatic improvement it desperately needed.
Opposed to building anything that resembled a box, John Lautner designed the home with angular walls, built-in furniture and an open plan floor space. Wanting the house to feel outwardly connected with no separation between inside and out, John and James have used concrete and glass. Comprising the floors and walls, concrete became the main material employed, whilst all the carpets installed have been designed to look like small stones. Additionally, the frameless glass wall in the living room supports the uniting of the two spaces. Rewarded with views across Los Angeles, the home is embraced by creeping vines that crawl over the walls, and tropical vegetation complements the structure’s exterior.
Spanning across over 1.5 hectares of hillside, the property is saturated with thick foliage and vegetation that hold walkways, ponds and hidden grassed spaces that become a crucial part of the home’s external characteristics. Additionally, the distinct character of Sheats-Goldstein Residence is further emphasised with a one-of-a kind James Turrel skyscraper. Named Above Horizon due to its position on the hillside, the skyscraper has been built into the slope just below the main building. Designed with two windows that open to reveal glimpses of the sky, the volume also has a built-in lounge that allows for one to lay back and watch the thousands of hidden LEDs. Completed after John’s passing, the skyscraper, terrace, office space and Club James – the nightclub underneath the house – were all done by James with a deep understanding and respect for John’s original design.
Rewarded with views across Los Angeles, the home is embraced by creeping vines that crawl over the walls, and tropical vegetation complements the structure’s exterior.
Extremely proud of the finished result, James’s passion for the house to endure after he is gone remains evident through each chosen material and design element. After entrusting the property to the Los Angeles County Museum of Art in 2016, James has shared a one-of-a kind residence that encourages the future generation of architects and designers to challenge the conservative beliefs of architecture.
from thelocalproject