스쿨 컴플렉스 구축을 위한 확장공사는 기존 건축공간과 연속되는 싱글유닛(단일 기능공간)으로 대지 서측에서 부터 시작한다. 그리고 이러한 확장공사를 통해 도로와 스쿨컴플렉스의 공용공간의 관계는 비상대피소 내 이중 벽과 함께 증진된다.
새로운 스쿨은 크게 두개의 메인공간과 교사실, 가족실로 구성된다. -이 부속실은 전체 스쿨과 클래스 사이의 크기로 제안된다.- 두개의 공간은 두개의 클래스 룸과 다목적 지역으로 구성된다.
타입폴로지(형태론)
클래스룸은 사면으로 개방된 형태를 띄며, 주변환경과의 적극적인 조우를 위한 다목적 기능을 수행한다. 잔디 지붕을 통해 보이는 전망과 남측으로 유입되는 태양광, 북측을 향한 언덕 전망, 멀리 떨어진 계곡 전망과 다목적 지역과의 관계를 고려한다.
컨스트럭션(구축론)
프로젝트를 위한 재료의 선택은 기존 스쿨컴플렉스를 투영한다. 노출콘크리트를 바탕으로 슬레이트로 마감된 슈퍼 스트럭쳐 및 기존 컴플렉스와 동일한 지붕재료를 사용한다. 2개층으로 구성된 클래스룸은 내진설계를 고려한 우드 프레임으로 구축된다. -이는 비상시 공용대피소로 사용하기 위함- 그리고 사전 공장제작된 제품(프리패브릭 케이트)의 사용을 통한 신속한 구축은 공사에따른 불편함을 최소화한다.
클래스룸 내부 마감은 최소한의 재료로 사용한 바닥과 천장 그리고 나무를 사용한 벽체로 구성된다. 시멘트 쇠흙손(단열과 방음을 위해)으로 바닥이 마감되는 동안 천장은 시멘트 흡음판넬로 마감된다.
reviewed by SJ,오사
The extension to the school complex is on the west side of the site, in continuity with the existing school which runs along the rue de la treille. It is joined to the existing buildings, with which it forms a single functional unit.
Architects: Savioz Fabrizzi Architectes
Location: Châteauneuf, 1950, Switzerland
Year: 2014
Photographs: Michel Bonvin
Civil Engineer : Sd Ingénierie
Hvac Engineer : Gd Climat
Electrical Engineer : Rtm Réalisation Techniques Multiples
The extension provides an opportunity to improve the relationship between the school complex and the public space in the street (currently a blank wall of the emergency shelter.
Typology
The new school is organised as two spatial and pedagogical units, a familiar space, whose scale is between that of the classroom and the school. These units comprise two classrooms, and a multipurpose area that is the core of each unit.
The classrooms are designed as spaces with openings on all four sides, offering multiple relationships with the environment: the sunshine of the south side and the view over the grass roof, the view of the hill to the north, distant views along the valley and a relationship with the multipurpose area.
Construction
The choice of materials for the project is inspired by the existing school complex. The base is of exposed concrete and the superstructure is covered with slate, like the roofs of the complex.
The two storeys of classrooms are built using a wooden frame to allow earthquake-resistant construction over the public emergency shelter without altering the structure of the latter. This type of construction makes it possible to use prefabricated components, which are rapidly assembled, reducing the inconvenience when the school complex is in use.
The classrooms have wood on the internal walls, with floors and ceilings finished in mineral materials. Cement screed is used for the floor (for sound insulation and thermal mass) while the ceiling consists of perforated cement-based panels to absorb sound.
from archdaily