*지역친화적인 일본 클래식 발레학교 [ y+M ] Y Ballet School


우리는 도쿠시마 시의 한적한 주거지역에 클래식 발레 학교를 세우기로 했다. 부지는 집을 하나 지을 만큼의 사이즈였다. 그래서 자동차와 자전거를 위한 주차공간은 외부에 설치키로 했고, 사무공간과 드레스룸은 1층에 구성하였다. 그리고 2층 전체는 최대한 넓게 구성하여 클래식 발레 스튜디오를 설계하기로 했다.

지붕은 뾰족한 모양의 거대한 모양으로 설계하였는데, 그 디자인은 거주지역에 위치한 이 건물을 조화롭게 하고 발레 연습에 알맞은 높이를 충분히 제공할 수 있다. 난방 컨트롤 측면에서 발레 연습을 하면서 발생하는 더운 공기는 천정 꼭대기에 위치한 창문과 기온 센서를 갖춘 팬을 통해 밖으로 배출된다.

발레 학교가 마을에서 쉽게 올 수 있도록 접근 가능한 곳으로 만들려고 노력했는데, H 모양의 강철 구조로 덮히지 않게 구성하였고, 나무 면 시멘트 보드를 외벽에 사용하여 오가닉한 인상을 줄 수 있도록 했다.

게다가 학교는 외부에서 보았을 때 적당히 거리를 유지해야했기 때문에 모자이크 커튼 월을 사용하였다. 모자이크 커튼 월의 불투명성 정도는 이웃집과의 거리에 따라 달라보이게 했다.

또한 계단 모양의 라운지 공간을 마련하였는데, 학생들과 그들의 가족들이 이야기할 수 있는 공간일 뿐만 아니라 공개적으로 이 학교에 대한 자유로운 PR공간으로써도 활용되고 있다. 학생의 가족들은 자녀의 수업을 쉽게 볼 수 있으며, 다른 가족들하고도 함께 이야기할 수 있다. 그리고 마을 사람들에게도 개방적이고 관람이 가능하여 학교로써는 매우 매력적인 곳이다.

 

We planned the classic ballet school in a quiet residential area in Tokushima city. Scale of the site is same as house. So we planned parking area for cars and bicycles outside and a few rooms for office and dressing inside of the 1st floor. At the whole of 2nd floor, we planned classic ballet studio as much as possibly widely.



 


  • Architects: y+M
  • Location: Tokushima, Tokushima Prefecture, Japan
  • Area: 192.0 sqm
  • Photographs: Yohei Sasakura / sasa no kurasha, Courtesy of y+M
  • Use: Ballet School
  • Site Area: 204.22㎡

 

We designed the roof as a big pointed roof which is written by free-hand like. The design fits with surroundings of residential area and ensures enough height of the studio to be possible to ballet practice, such as lift movement.

In terms of heat control, heat air which is generated by ballet practice is exhausted through the window on top of the ceiling and the fan with temperature sensor.

We tried to make the ballet school approachable, easy coming for the town. For it we designed that pillar and beam structure-steel shaped ‘H’ character is uncovered and wood wool cement board is used for exterior wall to give an offhand and organic impression.

We designed the approach from the entrance to the studio as long as possible to make a good interface between ordinary life and classic ballet school. At the approaching student can change their mind in an effective manner. It can uplift student’s mind for ballet lesson throughout the wide perimeter zone.

In addition the school keeps good distance against outside by the eaves and mosaic curtain wall. Width of the eave is different in accordance with its direction. Degree of transparency of the mosaic curtain wall is different in accordance with distance to neighbor residence.

We set a stair-shaped lounge space at the perimeter zone. The lounge is for not only communication among students and their family but also PR filed where people in the town can see there openly.

Student’s family easily looks on their children’s lesson and chat with another families together. And it is visible and opened for people in the town. So that it is a good appeal for the school. The school is close to the town life.

The studio is bright and ventilated well through natural sunshine and wind in every season. It’s a very opening space that student can see the splendor of Bizan mountains through the opening window at the big pointed roof.

























from  archdaily


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