*구조미가 돋보이는 우드파빌리온 [ EmTech (AA) + ETH ] Pavilion

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파빌리온은 두가지 측면,기능성과 형태미를 조화롭게 매치 시켰습니다. -여기서 형태미는

자의적인 형태의 구현이라기보다 구조적인 안정감을 찾아 이루어지는

구조미라고 하는 게 맞는 것 같네요.- 이것은 야외활동 중 뜨거운 태양볕으로 부터

휴식을 취할 수 있는 쉘터의 기능성과 역동적이며 안정적인 구조를 이루는

구조미로 이야기 할 수 있습니다.

이와같이 심플한 구조미를 보여주는 파빌리온의 구조적 형태는 크게 상단과 하단 두개의

레이어로 구성된 자작나무 시트를 벤딩하여 구축됩니다. 벤딩은 재질의 결의 방향에

따라 휨으로써 재질의 탄성력을 보장합니다.

-재질은 저마다 각기 다른 구조적 결을 가지고 있습니다. 그 구조적 결은 재질의

안정적인 구조프레임을 지향하며 최대의 탄성계수와 강성을 비례적으로 나타나게 하는

효과를 지닙니다. 또한 여기서 발생하는 힘의 모멘트는 최종적으로 구조를

완성하는 구조프레임의 중요한 수치적 근거가 됩니다.-

이러한 힘의 작용은 서로 상이한 힘의 방향을 갖는 두개의 벤딩된 자작나무 시트로

구현되며 이 힘의 균형은 두개의 시트를 텐션으로 연결하는 케이블 강선에 있습니다.

이러한 힘의 균형은 파빌리온의 형태를 구조적 안정 상태로

만들면서 가시적인 아름다운 형태를 보여줍니다.

그렇습니다. 이와같은 파빌리온의 형태는 디지털 모델을 통한 시뮬레이션

검증작업이 없었다면 자의적의 해석으로 시행착오가 있었으리라 생각됩니다.

물론 디지털 패브릭케이션하는 것은 디지털 모델을 보다 현실가능한 구축 방법으로

모델링 하는 것을 요구합니다. 그래야만 그림이 아닌 현실에서 실현 가능한

실질적인 형태로 귀결 될테니까요.

구조는 기능을 만들고 이에 따른 자연스운 형태의 아름다움을 만들어 냅니다.


  reviewed by SJ

Out of a collaboration between the Emergent Technologies and Design program (EmTech) of the Architectural Association (AA), London, and the Chair of Structural Design at the Swiss Federal Institute of Technology (ETH), , a temporary light timber construction has been designed that functions as sun shading for parts of the grand stairs in front of the architecture department of the ETH. Based on bending behavior under the self-weight of over-sized sheets of plywood of up to 11 x 2.5 m, the design activates the material properties as the defining element in the transfer of forces. More images and architects’ description after the break.


Location: Zurich, Switzerland
Project Coordinator: Toni Kotnik (DARCH, ETH Zurich; EmTech, AA London)
Academic Supervisors: Toni Kotnik (DARCH, ETH Zurich; EmTech, AA London), Michael Weinstock (EmTech, AA London), George Jeronimidis (EmTech, AA London), Wolf Mangeldorf (Buro Happold, London)
Competition Team: Norman Hack, Pierluigi D’Acunto, Camila Rock De Luigi, Paula Velasco, Shibo Ren, Shanky Jain, Alkistis Karakosta (EmTech, AA London)
Design Team: Norman Hack, Pierluigi D’Acunto, Camila Rock De Luigi, Paula Velasco (EmTech, AA London)
Project Management: Darrick Borowski (EmTech, AA London), Özgür Keles (DARCH, ETH Zurich)
Structural Analysis: Pierluigi D’Acunto, Shibo Ren (EmTech, AA London)
Structural Consulting: Luke Epp (Buro Happold, London), Joseph Schwartz (DARCH, ETH Zurich)
Shading Analysis: Yassaman Mousavi (EmTech, AA London)
Fabrication Team: Fatima Nasseri, Yassaman Mousavi, Paula Velasco, Camila Rock De Luigi, Shanky Jain, Sherwood Wang, Nicolás Villegas Giorgi, Norman Hack, Pierluigi D’Acunto, Gabriel Ivorra, Sebastian Partowidjojo (EmTech, AA London)
Steel Work: Peter Jenni (Metal Workshop D-BAUG, ETH Zurich)
Wood Work: Oliver Zgraggen & Paul Fischlin (Carpentry, ETH Zurich)
Material: KERTO Q LVL Standard not sanded 18mm (Finnforest Switzerland, Zurich); INOX Stranded Wire 4mm (Jakob AG, Trubschachen)

The exploration of the sheet material and the manipulation of its bending properties by controlling the number of layers of ply and the fiber direction of these layers was the starting point of the design process. The precise geometry of the bending curve emerged out of the distribution of matter, the hierarchy within plywood as composite material and given load conditions.

Based on a systematic investigation into the defining parameters, sheets of 18 mm thickness with fibers mainly in longitudinal direction have been used for the pavilion. Cuts within the sheets influence the bending resistance of the sheets, enable a larger spatial enclosure and reduced wind load acting upon the structure, and additionally produces a shadow pattern on the stairs that are used as seating area during summer time. Varying the length of the sheets generates small variations of the bending curve that have been utilized for the overlapping and interlocking of adjacent elements resulting in a system of self-stabilizing vaults. The vaults are cross-braced by a sequence of cables. These cables distribute all other load conditions evenly within the edge strips, and so reduce additional deformation of the arched form to a minimum.

The design refinement as well as details of the construction and fabrication process of the pavilion have been worked out by a design team of EmTech-students. The initial design idea derived from the winning entry of a competition team during an internal design competition within EmTech. In addition, the work of the design team has been informed by material test and design studies conducted during a workshop of all EmTech students at the ETH.

In general, precedents to this field of work commence with the work of Alvar Aalto and Charles Eames in plywood, and the techniques of scoring, cutting and bending to achieve curvature have been established in a variety of materials in jewelry design, surface ornamentation, paper and other craft practices, as well as in airplanes and boats. Recent contributions include Skylar Tibbits’ Surface Ornamentation at the MIT – Massachusetts Institute of Technology (2008), and The Probotics of the AA DRL – Architectural Association Design Research Laboratory (2010).



from  archdaily

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