*마드리드 레일웨이 컨트롤 스틸 박스 [ Moreno del Valle ] Railway Control Centre

타공된 오프닝에서 부터 뿜어져 나오는 빛은
전체 건물을  균질한 빛의 덩어리로 변화시킨다.
마드리드-레반테 고속열차를 통제하는 철도컨트롤 중앙센터의
외피는 펀칭과 범프가 반복적인 패턴으로 구현되어 있는
인상적인 외피로 디자인 되어 있다.
낮과 밤의 두가지 상반된 얼굴은 (day-night) 두개층 높이의 심플한 메스형태를
새로운 공간으로 변화시킨다.
스틸의 요철은 건물파사드에 새로운 질감을 느끼게 해주는 촉진제로
생명력을 부여시킨다. 이와같은 질감은 L형태, 단층메스의
심플한 콘크리트 메스와 극적인 대비를 이루며 오감을 자극한다.
야간에는 스틸의 오프닝으로 부터 방출되는 내부의 빛이
공간의 다른 텍스쳐를 느끼게 해준다.
이와 같은 빛의 텍스쳐의 활용은 낮에는 느낄 수 없었던
새로운 질감의 표현이며 내외부 공간을 통섭시키는 중요한 매개체로 활용된다.
공간을 담고 있는 텍스쳐에 대한 고민은 많은 건축가와 디자이너에게
처음부터 나중까지, 건축물이 완공되어 사용되는 순간 아니
그 이후의 시간에도 주위환경에 대한 관계를 고려해야 하는 중요한 선별 작업이다.

reviewed by SJ

Light glitters through thousands of tiny perforations in the bumpy steel exterior of a railway control centre in Spain.


Designed by Madrid architects Moreno del Valle, the two-storey building near Albacete station houses the control room for a high-speed railway between Madrid and Levante.



A single-storey L-shaped building adjoins the steel-clad block and is contrastingly constructed from concrete.



Vertical ridges texture the walls of this ancillary block, which surrounds a grass courtyard where the main entrance is located.



Inside the centre, a line of meeting rooms occupies a first-floor mezzanine that overlooks the double-height control room.



Desks in this room all face a single wall, where live information is charted.



Railway Control Centre

High Speed Line Madrid-Levante

“…wise as the serpents, simple as the doves” (matthew 10:16)


The building is categorical on its implantation, an auxiliar plot nearby the albacete station railways.



The proposal gets presence without stridencies, with discretion.



The building has to solve a multiuse program, it also has to be a very symbolical landmark.



This independent volume integration has allowed its distribution on the plot, in relation with its nearest surroundings; the highest block is situated in front of the railways, and now it’s been a referent from every point of view.



The rest of the blocks, lower from the first, establish a relation with the rest of the technical buildings and help to reorder the area.



Materials: Prefab concrete and steel in the ventilated façade.
Client: ADIF
Situation: railways station, Albacete, Spain.
Author: David Moreno del Valle (Moreno del Valle Arquitectos).
Collaborators: Daniel Vazquez Míguez, Arquitecto, Borja Martin Melchor, Arquitecto, Antonio Pascual Ciudad, ICCP, Jose Zamora Garcia, Aisin Simarro Levia.
Quantity surveyor: Mariano Oviedo Oviedo.
Engineers: Javier Ruiz López, Jorge Álvarez Garcia, Francisco Garcia Fernandez, Carlos Díaz Palacios
Construction company: Thales.
Built surface: 2.031,13m²

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